شهر کهن بهمن را دریابیم/ بهانه ها پذیرفتنی نیست

 محوطه تاریخی شهر بهمن تنها با 4 تابلو حفاظت می شود!

نمونه این محوطه ها، شهر باستانی بهمن در روستای اسفندآباد بخش بهمن ابرکوه است.

در جای جای محوطه ای که از میراث فرهنگی با چهار تابلو مشخص کرده است و ظاهرأ طبق قانون کسی حق دست زدن به آن را نیز ندارد آثار کندوکاوهای غیرقانونی بسیاری دیده می شود.

عدم توجه به این منطقه باستانی که مردم منطقه، شهر بهمن را تنها به این محوطه محصور نمی دانند، بلکه اعتقاد دارند روستای فعلی که بزرگترین روستای شهرستان است بر روی این شهر کهن بنا شده است، تا جایی پیش رفته است که به گفته اهالی، غارتگران میراث فرهنگی نه با بیل و کلنگ بلکه با وسايل میکانیکی چون تراکتور و لودر به جان منطقه افتاده اند.

 

 

قدمت روستای اسفندآباد به دوران هخامنشیان می رسد

آنچه که در دیدار خبرنگار مهر از منطقه نیز مشاهده شد و تخریب ها و انبوه سفالینه های شکسته و آثار باقیمانده از کارگاه های ذوب فلز که با این تهاجم ها بر روی زمین ها به صورت انبوه مشاهده می شود، تاييدي بر اين قضيه است.

یک محقق محلی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد سابقه روستای اسفندآباد اظهار داشت: قدمت این روستا به دوران هخامنشیان باز می گردد و گواه بر این ادعا، شهر باستانی بهمن است که در غرب اسفندآباد در دل خاک مدفون است.

منوچهر شمس اسفندآبادی افزود: قبلا در مورد قدمت منطقه گمانه های زیادی صورت می گرفت که با تلاش کارشناسان میراث فرهنگی و مطالعه خشت های  40 در 40 و قطر 7 الی 10 سانتیمتر، قدمت منطقه را دوران هخامنشی اعلام کردند و سایت باستانی بهمن در فهرست آثار ملی با شماره  15142 به ثبت رسید.

 

وی ادامه داد: مورخین "بهمن" را اردشیر یکم که ملقب به دراز دست بود دانسته اند و احتمالا شهر باستانی بهمن در زمان پادشاهی این پادشاه هخامنشی ساخته شده است.

 

 


 

ناآگاهی عامل تاراج دست یافته های شهر بهمن شد

برخی از مطلعان محلی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشتند: حدود 50 سال پیش وقتی به این منطقه می آمدیم و اندکی جستجو می کردیم تعداد زیادی سکه های مسی پیدا می کردیم.

یکی از آنها گفت: در ان دوران برخی ها حتی گوشواره های بزرگی پیدا کردند که با قیمت های بسیار پایین به دوره گردها می فروختند.

 

 

شهر کهن بهمن را دریابیم/ بهانه ها پذیرفتنی نیست

محوطه تاریخی شهر بهمن اسفندآباد نیازمند کاوش است و هر چه زودتر نسبت به این کار اقدام شود آسیب های کمتری را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

کاوش ها باستانی در این منطقه علاوه بر این که تاریخ شهرستان ابرکوه را مستند تر خواهد ساخت زمینه حضور گردشگران و رونق این دهستان تاریخی را فراهم خواهد ساخت.

مردم می گویند دلایلی که از طرف برخی از مسئولان برای کم کاری ها در این زمینه بیان می شود، قابل قبول نیست و اینکه به دلیل نداشتن نیرو برای حفاظت از چنین مناطقی با مشکل روبرو هستند نیز نمی تواند توجیه گر بی توجهی ها به میراث های فرهنگی باشد.

آنان اظهار می دارند: حصار کشی این محوطه به عنوان راهکاری موقتی برای محافظت از این گنجینه ارزشمند، راحت ترین کار ممکن است که متأسفانه ظرف چند سالی که از ثبت این محوطه می گذرد جدی گرفته نشده است.

 

کد خبر: 2006490  تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۸ - ۰۹:۴۶  عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.